ريم العدل تدافع عن ”الجونة” : إدارة المهرجان بريئة من إصابات كورونا

جريدة البوابة المصرية
جريدة البوابة المصرية
الزمالك راحة من التدريبات 3 أيام بعد الخروج من كأس مصر ”روح” أفريقيا تصعد بالأهلي لنهائي الكأس وتضرب موعدًا مع الطلائع حمدي فتحي يضيف الهدف الثاني للأهلي فى شباك الاتحاد اجتماع عاجل للجنة الكرة فى الزمالك بعد توديع كأس مصر قفشة يتعادل للأهلي في شباك الاتحاد السكندري محمد صلاح ومانى وجوتا فى هجوم ليفربول ضد أياكس بدوري أبطال أوروبا الاتحاد يتقدم على الأهلي بهدف في الشوط الأول بنصف نهائي الكأس غدا...بدء تصويت المصريين بالخارج بجولة إعادة المرحلة الثانية لانتخابات النواب إخلاء سبيل سلمى الشيمى موديل سقارة ومصور الفوتوسيشن بكفالة 1000 جنيه ممر شرفي من لاعبي الاتحاد لنجوم الأهلي بعد الفوز بأفريقيا قفشة ومروان محسن يقودان هجوم الأهلى أمام الاتحاد فى نصف نهائى كأس مصر طلائع الجيش يطيح بالزمالك من كأس مصر بثلاثية ويتأهل إلى النهائى

فن وثقافة

ريم العدل تدافع عن ”الجونة” : إدارة المهرجان بريئة من إصابات كورونا

ريم العدل
ريم العدل

أكدت مصممة الأزياء ريم العدل أن إدارة مهرجان الجونة اتخذت كافة الإجراءات الاحترازية في التعامل مع فيروس كورونا بشهادة وزارة الصحة، وأن أى فعاليات أخرى، لم تكن تخضع لمسئولية المهرجان، حيث علقت ريم عن محاولات البعض بإدانة مهرجان الجونة من خلال حسابها على فيس بوك قائلة، "امبارح كتبت بوست بعلن فيه إصابتي بكورونا.. واللي أنا مش شايفاها عيب ولا وصمة.. لا أنا أول واحدة ولا آخر واحدة يا جماعة.. احنا فى وباء عالمي.. وكل واحد مصاب أو مخالط عليه مسئولية أخلاقية يبلغ اللى حواليه على فكرة عشان ياخدوا احتياطاتهم .

وتابعت ريم، "المهم من أول ما كتبت البوست وأنا عمال يجيلى مكالمات من صحفيين طالبين تصريحات ومداخلات في برامج مهمة لإدانة مهرجان الجونة ومش فاهمة ليه بجد؟ وكأن فيه ترصد لمهرجان الجونة اللي الحقيقة وبشهادة وزارة الصحة نفسها كان واخد كل الإجراءات الوقائية.. أي فعاليات مش تحت إشراف المهرجان مباشرة لا تخضع لمسئوليته وإنما هي تحت مسئولية منظميها".

وأضافت، "كلنا أفراد راشدين مسئولين عن قراراتنا وسلوكياتنا.. فنهدا شوية يا جماعة وعلى فكرة أستاذة نشوى مصطفى ربنا يقومها بالسلامة يارب ما كانتش في الجونة أصلاً.. و وجز ماكنش في مهرجان الجونة ده واحد كان مسافر الجونة مع اصحابه .. طيب بلاش.. تامر هاشم أعلن اصابته قبل الجونة اصلاً و أكيد تامر هاشم أشهر منى بس ما تعملش على تصريحه الزيطة اللي حصلت امبارح عشان ماكنش في ساعتها جونة نلوم علي منظميها".

واختتمت، "كفاية يا جماعة ارحموا نفسكوا... انا ما شوفتش ناس بتتلكك عشان توقف الحياة بالطريقة دي.. ربنا يسلّم ويحفظ الكل".